Luotettavaa ja kokenutta asianajotoimintaa jo yli 30 vuotta
Kysy, niin tiedät oikeutesi!
Asianajotoimisto J. Rajamäki
Urakkariita – Kun urakka epäonnistuu,
soita meille
Rakentaminen ja remontointi voivat olla kaaosta parhaimmillaan – tai pahimmillaan. Kun urakka venyy, lopputulos ei vastaa sovittua tai laskutus karkaa käsistä, riita voi syntyä yllättävän nopeasti.
Meillä on vuosien kokemus rakennus- ja remonttiriidoista, ja autamme sekä kuluttajia että yrityksiä selvittämään tilanteet tehokkaasti.
Kenellä urakkariitoja esiintyy?
Urakkariidat koskevat sekä yksityisiä kuluttajia että yrityksiä. Tyypillisesti yksityisasiakkaat kohtaavat ongelmia esimerkiksi keittiö- tai kylpyhuoneremontissa, kattoremontissa tai talopaketin toimituksessa. Yritysten välillä urakkariidat liittyvät usein aliurakoihin, sopimusten tulkintaan tai maksamattomiin laskuihin.
- Kuluttajilla: keittiö- tai kylpyhuoneremontti, talopaketti, kattoremontti
- Yrityksillä: rakennusliikkeet, aliurakoitsijat, tilaajat
Tyypilliset syyt urakkariitoihin
Rakennus- ja remonttiprojektit ovat monivaiheisia kokonaisuuksia, joissa viestinnän tai sopimuksen epäselvyydet voivat nopeasti johtaa ristiriitoihin.
Alla yleisimpiä syitä urakkariidan syntymiselle:
- Viivästykset tai kesken jääneet työt
- Sovitusta poikkeavat materiaalit tai työmenetelmät
- Yllättävät lisälaskut ja epäselvät sopimusehdot
- Takuuseen tai virheiden korjaukseen liittyvät erimielisyydet
Mitä säännöksiä urakkariidoissa sovelletaan?
Urakkariitojen käsittelyssä oleellista on ymmärtää, mitä ehtoja sopimuksen lisäksi sovelletaan. Kuluttajan ja yrityksen väliseen sopimukseen sovelletaan aina kuluttajansuojalakia ja pääsääntöisesti myös kuluttajaviranomaisen hyväksymiä RYS-9 1998 -ehtoja. Yritysten välisessä urakkasopimuksessa sovelletaan sopimuksen lisäksi YSE 1998 -ehtoja, jos tästä on sopimuksessa sovittu.
- Kuluttajakaupassa: sopimus ja kuluttajansuojalaki sekä mahdollisesti RYS-9 1998 -ehdot
- Yritysten välillä: sopimus ja mahdollisesti YSE 1998 -ehdot ja osa niistä.

Miten voimme auttaa?
Meidän tehtävämme on ottaa tilanne haltuun nopeasti ja selvittää, mitä sopimuksessa on sovittu. Käymme läpi kaiken olennaisen aineiston – sopimukset, sähköpostit ja reklamaatiot – sekä arvioimme tilanteen objektiivisesti.
- Käymme läpi urakkasopimuksen, liitteet ja laskut
- Arvioimme, onko sopimusrikkomus tapahtunut
- Haemme ratkaisun: sovinto, korvaus, virheen korjaaminen tai oikeudenkäynti.
Tavoitteemme urakkariidan selvittämisessä
Tavoitteenamme on tarjota selkeä toimintasuunnitelma ja minimoida asiakkaalle aiheutuvat lisävahingot. Usein riidat voidaan ratkaista neuvottelemalla ilman oikeudenkäyntiä, mutta olemme valmiita viemään asian tarvittaessa tuomioistuimeen tai kuluttajariitalautakuntaan.
- Nopeasti tilanne haltuun – minimoidaan lisävahingot
- Asiakkaalle selkeä kuva vaihtoehdoista
- Mahdollisimman tehokas ratkaisu ilman turhia kustannuksia
Meidän kauttamme saat tarvittaessa myös rakennusalan asiantuntijat arvioimaan virheitä ja vahinkojen määrää. Olemme olleet mukana ratkaisemassa satoja urakkariitoja – niin kotitalouksien kuin yritysten osalta.
Kustannukset
Usein urakkariidat kuuluvat oikeusturvavakuutuksen piiriin. Tarkistamme tämän puolestasi heti alkuvaiheessa. Ensimmäinen puhelu on maksuton – ota yhteyttä ja anna meidän auttaa.